Leydi Susan ve Jane Austen Kitap Kulübü üzerine birkaç kelam

Lise yıllarımda başlayan Jane Austen sevgim hala onu okuduğum her satırda daha da kuvvetleniyor. Yazdığı tüm karakterlerde ustalığını konuşturan çağının çok ötesinde bir yazar olarak karşımıza çıkıyor o. Toplumun zayıf yönlerini mizahi yolla o kadar iyi yansıtıyor ki yaptığı tespitlere katılmamak elde değil. 




Bu yazıma ve geçtiğimiz Jane Austen Kitap Kulübü'ne konu olan kitap, yazarın diğer kitaplarına nazaran daha az bilinen eseri "Leydi Susan". Biraz kitap biraz kulüp ve tabii ki de bir film blogu olarak Leydi Susan uyarlaması filmden bahsedeceğim bugün. 



Leydi Susan, Jane Austen'in henüz 19 yaşındayken yazdığı mektuplardan oluşan kısa bir romanı. Kitaba ismini veren kahramanımız Susan, "İngiltere'nin en şöhretli fettan kadını" olarak sunuluyor bizlere. Aslında ne kadar şöhreti böyle olsa da kendisi o dönemin şartlarını çok iyi kavramış ve buna göre oynayan güçlü bir kadın. Hal böyle olunca da ortama uyum sağlayıp istediklerini elde etmesi zor olmuyor. 


Kitapta güçlü bir erkek karakterin bulunmaması ve herkesin sevmeyeceği nitelikte bir kadının baş rolü üstlenmesi gibi nedenler kitabın Jane Austen'a ait olmadığı izlenimini verse de seçilen kelimeler ve üslup yazarın birer imzası adeta. 
Ben bir sıralama yaptığımda üstlere koymayacak olsam bile kitabı oldukça sevdim, okuması gerçekten zevkliydi. Ama asıl zevk veren şey bu kitabı okumanın üstüne katılınılan Jane Austen Kitap Kulübü'ydü. 


Kulüple ilgili her şey bir gün @Austenzede'nin "Jane Austen kitap kulübü yapsam kimler katılır?" sorusuyla başladı. Tam o gün bugündür hayallerimi süslüyor kendileri. Onlara sonunda 6. buluşma Leydi Susan'da yetişebildim. Her şey çok güzel geçti. Bol bol Jane Austen biraz da Bay Darcy konuştuk ve harika sohbetler ettik, zaman nasıl geçti hiç anlamadım. Bu buluşma için başta Nur ve Elif olmak üzere diğer katılımcılar; Nilay, Yeşim ve Burak'a da çok teşekkür ederim. Umarım tekrar bir araya geliriz. Konuşacak daha çok şey olduğuna eminim.



Bu kadar yazmışken bir de Leydi Susan uyarlaması filmden bahsetmeden olmaz! Öncelikle kim neden bu filme Jane Austen'in başka eseri "Aşk ve Arkadaşlık" ismini vermeyi teklif etti ve yine kim neden bunu kabul etti hiçbir fikrim yok. "Gurur ve Ön yargı" kitabını piyasaya "Aşk ve Gurur" diye sunmak bile daha az garip kaçıyor bence :) 

Neyse ben filme döneyim. 2016 yılında Whit Stillman tarafından çevrilen filmin pek tavsiye edilebilir olduğunu düşünmüyorum. Özellikle de kitabı okumadıysanız anlık değişen karakter ve olayları kaçırmanız çok olağan. Kitap mektuplaşma şeklinde yazıldığı için ilk birkaç mektupta karakterlerin kim olduğunu anlayamıyorsunuz, filmde buna çözüm bulmak adına tüm karakterler sahneye girmeden önce "nedir, ne değildir" tanıtım yapılmış, artı bir yön sayılabilir. 
Filmdeki genel oyunculuklar ise normal seviyede, seveni de sevmeyeni de anlarım bu noktada. Fakat ben kitabın aksine filmi sevmedim. Regency dönemi ve Jane Austen kitaplarına çok ilgiliyseniz filme şans verebilirsiniz onun dışındaki kategoride yer alanlar izlemeyince bir şey kaçırmazsınız diye düşünüyorum. 

Leydi Susan adına benden bu kadar ama diğer kulüp detayları için @Austenzede nin bloguna da göz atmalı : http://austenzede.blogspot.com/2019/10/yeni.html







Yorumlar

Popüler Yayınlar